Bron: ANT
08-11-2019
Afgelopen week is eindelijk de tekst van de opvolger van de wet DBA bekend geworden voor de zogenaamde “internetconsultatie”. Het is de bedoeling dat deze wetgeving 1 januari 2021 in zal gaan.
Internetconsultatie betekent dat partijen die belangen hebben bij de nieuwe wetgeving hun mening kunnen geven over de voorstellen. Dit kan tot uiterlijk 9 december 2019. In de tandartspraktijken wordt veel gebruik gemaakt van zzp-ers, zodat deze regelgeving en de gevolgen daarvan voor jouw praktijk belangrijk is.
In de rondes na de internetconsultatie kan er natuurlijk nog veel gebeuren, maar laten we de voorstellen kort op een rijtje zetten voor u.
De belastingdienst beoordeelt of een overeenkomst tussen een zzp-er en een opdrachtgever een echte overeenkomst van opdracht is of niet. Als de belastingdienst van oordeel is dat er sprake is van een schijnzelfstandige en de aard van de overeenkomst meer het karakter heeft van een arbeidsovereenkomst, heeft dat gevolgen. In ieder geval geldt dan dat de opdrachtgever loonbelasting en premies had moeten inhouden. Dat kan dus leiden tot een naheffing waarbij met terugwerkende kracht alsnog moet worden afgedragen.
De wet DBA probeert zekerheid te creëren door het gebruik van modelovereenkomsten en het publiceren op de website van de door de belastingdienst goedgekeurde modellen die in praktijk worden toegepast. Op de website van de belastingdienst staan ook een aantal concrete modelovereenkomsten in de branche van tandartsen. Het lastige is dat de praktijk precies moet overeenkomen met de inhoud van een modelovereenkomst. Als de belastingdienst constateert dat de werkelijkheid toch anders is, geeft de modelovereenkomst dus nog steeds geen zekerheid.
Er is daarom nog steeds veel kritiek op de regelgeving op dit punt en de roep om duidelijkheid is steeds groter geworden. Het is de bedoeling om feitelijk de wet DBA te wijzigen per 1 januari 2021 op een manier die meer zekerheid biedt. Tot die tijd is aangegeven dat de wet DBA niet actief wordt gehandhaafd, tenzij er sprake is van “kwaadwillenden”, dus als partijen willens en wetens een overeenkomst van opdracht aangaan terwijl het helder is dat daar geen sprake van is.
Het wetsvoorstel “minimumbeloning en zelfstandigenverklaring” heeft de volgende wijzigingen:
Dan natuurlijk de hamvraag: zullen de wijzigingen meer duidelijkheid geven en zal die duidelijkheid positief zijn voor de zzp-er in onze branche? Veel zal afhangen van het vragenlijstje dat gebruikt zal worden in de webmodule. Het kabinet had in eerste instantie nog de eis dat bij tarieven onder 75 euro per uur er geen werkzaamheden mogen worden uitgevoerd die anderen in de praktijk (werknemers) ook uitvoeren. Die eis is weliswaar niet te lezen in het nieuwe wetsvoorstel maar kan natuurlijk wel weer een rol gaan spelen in de webmodule. De vraag is in welke mate het wel of niet uitvoeren van reguliere werkzaamheden wordt gewogen in de beoordeling die in de webmodule plaatsvindt. Zodra de webmodule online zal komen, zal daarover meer duidelijkheid komen.
De ANT is van mening dat ondernemerschap en zelfstandigheid van groot belang zijn voor een efficiënte en flexibele mondzorg in Nederland. De toekomstig plannen lijken hiervoor nadelig te gaan worden. Daarnaast zullen de administratieve lasten weer verder stijgen door de nieuwe wetgeving. De ANT werkt hard aan alternatieve modellen om de zelfstandigheid van de tandarts te kunnen waarborgen.