Nieuws

​Wat je aandacht geeft, groeit

Functionerings – en beoordelingsgesprekken staan in veel praktijken niet hoog op het lijstje met activiteiten om naar uit te kijken. Velen ervaren deze gesprekken als verplichte nummers. Het zíjn ook dikwijls formele gesprekken met een standaard agenda, waarop in de meeste gevallen alleen prestaties en salariëring aan bod komen. Met een beetje geluk wordt er ook nog gekeken naar mogelijkheden om iets in de organisatie te verbeteren, maar dan heb je het wel zo’n beetje. Klinkt hiërarchisch en saai, is het vaak ook.

Natuurlijk, voor zowel grotere als kleine praktijken geldt: we werken in een professionele organisatie met patiënten, collega’s, richtlijnen en protocollen en dan moet je als werkgever nauw vinger aan de pols houden. En bij onderprestaties soms ‘hard on the ball’ zijn. Tegelijkertijd wilt u als werkgever uw medewerkers inspireren om het beste uit zichzelf te halen. Het beoordelen van de resultaten alleen is daarbij niet voldoende.

Vervang het traditionele beoordelingsgesprek daarom eens door een inspirerend waarderingsgesprek. Dat is méér dan alleen een andere naam voor hetzelfde beestje. Wat vindt ú de sterke punten van een medewerker? Welke talenten zijn opvallend? Waar bent u echt tevreden over? Wat betekent dit voor uw praktijk? Met zulke concrete feedback laat u zien dat u de talenten van uw medewerkers herkent en waardeert. U maakt oprecht contact met uw medewerkers, ook door te praten over onderwerpen als persoonlijke omstandigheden, wensen en ambities. Hoe is de samenwerking met collega’s, is er ruimte voor duidelijke communicatie en overleg?

Natuurlijk gaat zo’n waarderingsgesprek verder dan alleen de bekende veren uitdelen, ook de mindere talenten mogen aan bod komen. Maar dan wel met een positieve insteek: met concrete, opbouwende feedback kan de medewerker persoonlijke doelen voor het nieuwe jaar opstellen. Welke talenten worden daarbij benut, wat kan daarmee voor de praktijk bereikt worden en vooral ook: welke ondersteuning is daarbij nodig? In een volgend gesprek wordt bekeken of de afgesproken resultaten zijn behaald, waarin onderwerpen als arbeidsomstandigheden, wensen en ambities opnieuw besproken worden.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen effectiever en productiever werken in organisaties waar structureel waardering wordt gegeven. Onderschat die kracht van waardering en begrip niet, het zijn menselijke basisbehoeftes. Zonder erkenning raken we gedemotiveerd, zetten we uiteindelijk de hakken in het zand en zoeken we ons heil elders.

Wat je aandacht geeft, groeit. En het mooiste is: waardering geven kost niets. Het vergt alleen een iets andere mindset. Lukt het u om die switch te maken? Uw medewerkers zullen het beslist waarderen…

Welke vorm van meer waardering uitdragen zou het best bij uw organisatie passen? En hoe kunt u dit structureel inbouwen in de -dikwijls toch al overvolle – agenda? Robbert Lubberhuizen en Sebastiaan van Wermeskerken van DentalCens weten als geen ander hoe waardering vast onderdeel kan worden van ook úw bedrijfscultuur: robbert@dentalcens.nl of sebastiaan@dentalcens.nl