Nieuws


Personeelstekort. Probleem?

Een assistente met een gebroken pols vragen om te assisteren met de andere arm. Een verzoek om reiskostenvergoeding afwijzen omdat u vindt dat de afstand woon-werk daar niet om vraagt. Het zijn slechts twee praktijkvoorbeelden van redenen waarom medewerkers hun geluk elders zoeken.

Voor afzwaaiers zijn er kansen volop: de markt is competitief, vacatures genoeg. Maar wie vult de vrijgekomen functies op, zeker nu we met een ‘all time low’ werkloosheid te maken hebben? Het CBS meldt een werkloosheidspercentage van 3,3 en ook in de tandheelkunde is de markt krap. Reden temeer om als praktijk bijtijds voor te sorteren.

Maak bijvoorbeeld eens een analyse van uw huidige personeelsbestand. Dat kan een korte scan zijn: wie hebben er een vast of tijdelijk contract, hoe zijn de arbeidsvoorwaarden? Heeft u een idee over mogelijke onvrede in de praktijk? Wees alert op signalen, kunt u iets extra’s doen? Dat kan variëren van simpel (een fruitmand in de kantine) tot iets meer (het aanbieden van bij- en nascholing of een vrije dag op iemands verjaardag) en brengt altijd dezelfde boodschap: ik waardeer je inzet voor mijn bedrijf. Dat benoemt u natuurlijk ook nadrukkelijk tijdens de waarderingsgesprekken die u voert.

Denk ook eens na over de wijze waarop u uw organisatie openstelt voor nieuwe mensen. Staat de praktijk als aantrekkelijke werkplek bekend, fungeren de huidige medewerkers als ambassadeurs? Investeer in stageplaatsen (dat levert meer op dan u denkt!) en een goed netwerk. Is er toch sprake van een vertrekkende collega? Zorg voor de juiste ‘aftersales’, zodat het afscheid voor beide partijen een prettige herinnering vormt (over ambassadeurs gesproken).

Op zoek naar een nieuwe medewerker? Neem tijd voor de sollicitatieprocedure. Een afspraak ‘even in de pauze’ kost u geen werktijd, maar de vraag is wel hoe relaxed zo’n gesprek wordt. Wat voor indruk van uw praktijk geeft u daarmee af?

U kunt het vinden van de ‘speld in de hooiberg’ ook uitbesteden. Zorg daarom dat u in uw netwerk één of twee werving- en selectiebureaus heeft. Plan een kennismakingsgesprek, maak de praktijk zichtbaar. Ieder z’n vak en de investering van efficiënt recruitment verdient zichzelf snel terug. Wacht niet met bellen tot de situatie urgent is, schakel bijtijds. Dat komt uw rust en de continuïteit van uw workflow absoluut ten goede, zeker in deze tijden van 3,3%.

Tot slot: in de lijstjes met sollicitatietips scoren de volgende adviezen altijd hoog: ‘bereid je eigen verhaal goed voor’, ‘laat zien wie je bent’, ‘ontdek waar je goed in bent’ en ‘vraag hulp van iemand die je vertrouwt’. Niet alleen voor sollicitanten interessant, lijkt me..

Bekijk op dentalcens.nl wat wij voor u kunnen doen