Nieuws

Hoe houdt u het beste paard op stal?!

Alle medewerkers in een team zijn van toegevoegde waarde, maar elk vakgebied kent z’n uitblinkers. Of het nu om mondhygiënisten, preventie-assistenten, baliemedewerkers of tandartsen gaat: er zijn er altijd die het predicaat ‘beste paard van stal’ verdienen. Het zijn de betrokken harde werkers waar collega’s en patiënten zich prettig bij voelen. Maar juist voor die uitblinkers liggen er ook buiten uw praktijk voldoende aanlokkelijke kansen. Hoe houdt u het beste paard op stal? Als u de volgende tien adviezen herkent én toepast, bent u al een heel eind.

1.  Toon betrokkenheid

Het lijkt vaak zo simpel, maar wordt dikwijls vergeten: we zijn allemaal mens en geen robot. Dus vinden we het prettig als we soms ons verhaal kwijt kunnen en waarderen we een werksfeer waarin professionaliteit samengaat met menselijkheid. Hoe betrokken bent u bij uw team? Wanneer toont u dat oprecht en hoe?

2.  Pas op voor vanzelfsprekendheid

Inzet en betrokkenheid lijken voor u als werkgever misschien vanzelfsprekend, maar juist díe opvatting is in veel praktijken een grote valkuil. Blijf op de hoogte van de wensen en problemen die er bij uw personeel heersen. Vraag ernaar tijdens het waarderingsgesprek en bespreek samen of u er iets mee kunt en zo ja, wat. De scheidslijn tussen enthousiasme en teleurstelling  - lees: uiteindelijk vertrek - is flinterdun!

3.  Uw erkenning is goud waard

Van een welgemeend schouderklopje wordt iedereen vrolijk en dat hoeft niet alleen tijdens het waarderingsgesprek te worden gegeven. En nee, het hoeft ook niet 24/7 ‘gloria-victoria’ te zijn, maar wat is er mis met zo nu en dan een complimentje? Hoe dikwijls toont u uw tevredenheid? Dat kost u niets, maar levert heel veel op. Focus hierbij trouwens niet alleen op de uitblinkers, zo voorkomt u dat anderen in het team zich achtergesteld voelen.

4.  Zorg voor een passende beloning

Werkplezier is voor velen een vereiste, maar voor menigeen komt de financiële beloning al snel op de tweede plaats. Onvoldoende beloning kan vooral voor de renpaarden in uw stal een doorslaggevende reden zijn om hun competenties elders te benutten. Besteedt tijdens de waarderingsgesprek duidelijk aandacht aan salaris en arbeidsvoorwaarden en bedenk wat uw uitblinkers u extra waard zijn.

5.  Voorkom overbelasting

Aan hard werken zijn we in de tandheelkunde wel gewend, maar structureel té hard werken leidt onherroepelijk tot ziekteverzuim en vertrek. Wat vergt u van uw medewerkers, is dat reëel? Past die belasting bij uw team?

6.  Stimuleer de eigen ontwikkeling

De groeicurve van elke medewerker is beperkt, maar er zijn altijd aspecten voor verbetering vatbaar. Hoe goed kent u de kwaliteiten en behoeften van uw teamleden? En biedt u hen, indien gewenst, de mogelijkheid om door te groeien? Ook in de solopraktijk zijn daartoe zeker opties, denk aan een assistente die interesse heeft in het optimaliseren van de agendaplanning of wil doorgroeien tot preventieassistente. Reserveer budget voor studiekosten en moedig de eigen ontwikkeling aan. Dat betaalt zichzelf vanzelf terug, in meer productiviteit, enthousiasme én een sterker imago van uw praktijk.

7.  Practice what you preach!

Natuurlijk geeft u hierbij zelf het goede voorbeeld. Houdt uw vakkennis bij, bezoek congressen en webinars en motiveer zo ongemerkt uw team. Ook hier ligt de vanzelfsprekendheid als gevaar op de loer: als je de teugels laat vieren, kiest het paard zelf z’n weg.

8.  Sta open voor suggesties

De eindverantwoordelijkheid ligt te allen tijde bij u, maar als team werkt u samen in en aan uw praktijk. Wie weet heeft u ongemerkt veel meer  expertise in huis dan u denkt! Luister naar uw medewerkers, vraag hoe zij over veranderingen denken, sta open voor suggesties. Beargumenteer ook waarom sommige van die suggesties eventueel niet benut kunnen worden. Respect levert vertrouwen op en niets is zo frustrerend als ‘niet gehoord worden’.

9.  Draag bij aan een hechte sfeer

Elk team wordt gekenmerkt door de onderlinge sociale relaties. Is er veel roddel en achterklap? Of heerst er juist een hechte sfeer, waarin collega’s voor elkaar klaarstaan? Dat sociale aspect zorgt er in belangrijke mate voor dat uw medewerkers wel of niet bij u blijven werken. Beknibbel dus niet op het jaarlijkse praktijkuitje of de maandelijkse praktijkborrel, maar investeer in de positieve vibe in het team.

10.           Kijk ook eens buiten de deur!

En last but not least: voor het behoud van uw team is het handig als u weet wat uw concurrentie te bieden heeft. Vergoeding van reis- en studiekosten, kansen om door te groeien, mogelijkheden tot flexibelere werktijden? Blijf op de hoogte, evalueer en stuur bij indien nodig. Uiteindelijk draait het feitelijk maar om één vraag: is het gras groener bij de buren of bij u?!